WHALE SPOTTING

1 maart 2018 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen wakker geworden door de hitte. 25 graden en volle bak zon. Even mn ouders gesproken op de app en die vertelde dat het in NL -4 was met een gevoelstemperatuur van -14. Sorry ;-) haha
We hoeven ons pas om half 2 te melden dus heerlijk relaxed aan gedaan deze ochtend. Moet ook wel, wat het is echt bloody hot again. We zijn op tijd naar het Whale centrum gelopen. Dan hebben we dat inchecken maar alvast geregeld. Daarna een heerlijk drankje gedaan aan de zee en nog even met de voetjes het water in gegaan. Damn, koud! En de zee was echt heel wild. De surfers zouden er happy van worden.
Daarna werden we met de hele toeristenbende opgehaald met een bus. We reden in ongeveer 10 minuutjes naar South Bay, waar de boten lagen. Er konden 38 mensen op de boot, we waren met 33 dus dat is mooi. Eerst maar eens de zee op. De guide vertelde ons dat het aan de kust van NZ heel snel heel diep wordt. We waren echt nog niet ver van de kust en het was al 600 m diep. Daarna pakte de schipper een apparaatje welke hij in het water liet zakken om naar walvissen te luisteren. Ik moest denken aan Finding Nemo ; dooooo youuuuu speeeaakkk whaaaalllleee? Weer een stukje varen. Terug naar de kust gek genoeg. Hij lag dichter bij blijkbaar. En daar wassie hoor! Een echte... SPERM whale haha. Lag daar een beetje te dobberen in het water. Die beesten blijven 45 min onder, komen ongeveer 10 minuutjes boven en duiken weer. Ze eten een ton aan voedsel per dag. Vlak voordat ie ging duiken liet hij nog even zn staart zien. Oke, nu  45 min niets? Dus op zoek naar Albatrossen. Gevonden! Grote vogels zijn dat zeg. Deed me dan weer denken aan de Reddertjes in Nood (ik heb wat met tekenfilms ja).
Ineens weerklonk door de radio: dolphins! Gas op die boot en varen maar. Blijkbaar waren ze al een tijd niet gespot en moest je er normaal een aardig endje voor varen. Maar daar waren ze hoor, nog geen 5 min varen van ons vandaan. En veel! Dit zijn niet die grote tuimelaars zoals in Milford Sounds. Dit waren kleintjes. De common dolphins. Super cute. Ze doen alles op hoge snelheid: eten, slapen, ademen, jagen en... ja, dat ook.
Daarna weer snel terug naar onze spot want het was tijd om Tu Tu (zo heette die walvis blijkbaar) weer te spotten. Met een nog mooiere duik liet hij zijn taart schitterend zien aan ons. En aangezien er nu geen enkele andere boot meer op het water was, zijn de fotos fantastisch!
Na 3 uur lang ronddobberen op zee (zonder zeeziek te worden) weer op land aangekomen. Toch stiekem eigenlijk wel moe. Nergens meer zin in. Dus we zijn even bij een tentje langs de weg gaan eten. Na wat potjes pesten (ik won - uiteraard - de meeste) vroeg naar bed. Morgenochtend om 5.15 moeten we in de camper zitten weer! En nee niet in bed, achter het stuur.

1. Simona:
    2 maart 2018
    Lekker om ook eens een dag ontspannen te zijn.
    Ben zo benieuwd naar de foto’s!