THE COROMANDEL ROUTE

8 maart 2018 - Coromandel, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen om 7 uur was Wietse al wakker. Hij had het goede idee om lekker ergens een ontbijtje te halen. Dus om 8 uur zaten we al in de auto. Iets voor Thames hadden we een Mc Donalds gevonden en daar lekker ontbeten. Wat heerlijk om ook in een ruimte te zitten waar we zonder vliegen of andere insecten kunnen eten en gebruik kunnen maken van het toilet. Daarna doorgereden. Na Thames was onze eerste stop op een shoulder vlakbij Te Puru. Schitterend uitzicht. Blijkbaar hebben we weer geluk want deze route was ook dicht, maar nu net weer geopend. Top!

Vanaf Te Puru zijn we langs de westkust van het The Coromandel schiereiland doorgereden naar de grotere stad: Coromandel. Schitterende uitzichten en we werden zelfs beloond met een volledige regenboog onderweg. Daar ook een stukje omhoog gereden de bergen in voor een 360 uitzicht over de zee Firth of Thames en de bergen. Zo mooi! Bij Coromandel landinwaarts naar Whitianga. We konden nog verder door naar het noorden, maar de wegen zijn daar een stuk slechter en we hebben vandaag geen zin in hobbel-de-bobbel weggetjes. Bij Whitianga aangekomen naar een i-site gegaan. Voor wie ooit naar NZ gaat, je hoeft echt niets uit te zoeken van tevoren. Ze hebben werkelijk waar overal een i-site voor informatie. Daar hebben we een tour geboekt voor morgen. Het weer is vandaag namelijk een beetje schommelig: regen wisselt zich af met de zon (en dan is het weer heet), maar geen goed weer om op een strand te liggen of het water op te gaan. Morgen wordt het echter de hele dag zonnig en zon 25 graden. En als de zon schijnt dan burnt ie echt, dus dan willen we het water op! Ondanks dat we in Milford Sounds al op een kayak tour zijn geweest, doen we dat nu nogmaals. Het is ons prima bevallen en wandelen met mijn voeten is nu even een no-go. Aangezien we op het zuidereiland geen Cathedral Cave gezien hebben omdat ie onder water stond, willen we die hier op het noordereiland gaan bekijken. Een 2 urige wandeling zit er niet in, dus dan maar met de kayak!

Na een klein boodschapje in Whitianga gas erop naar Hahei was het plan. Totdat we op de Campermate lazen dat er maar 1 camping is daar en die super duur is plus smerig. Dus een kleine detour, we gaan naar het Hot Water Beach. Dat is ongeveer 15 minuutjes van Hahei en daar zit een super goed beoordeelde camping. En een top 10 Holiday Park. Oh ja, weer een tip voor als je naar NZ gaat: neem vanaf dag 1 een Mobile gasstation tankpas en een Holiday Park Top 10 clubcard. De tankpas is gratis en je bespaart 6ct op elke liter (tikt echt aardig aan) plus het is een van de goedkopere gasstations. De Top 10 card kost $49 maar je krijgt korting op tours, overnachtingen en bijv. bij dit park kregen we de schep gratis (toch weer $5 bespaart). Wat een super mooi, schoon park is dit zeg! Heerlijk luxe en met de membercard $45 dollar per camper. Prima te doen dus. We hebben de camper een plekje gegeven en huisman Wiets is weer aan de slag met de was om hopelijk de stank eruit te krijgen. Het lijkt te lukken, en anders gaat het gewoon de prullenbak in.

Na een paar potjes rummicub, biertjes en wasjes verder was het nog steeds aan het regenen buiten. Maar ja, je bent maar een keer in NZ bij het Hot Water Beach toch?! Toen het begon te minderen met regen hebben we onze douchespulletjes en zwemkleding gepakt en zijn we naar het strand gelopen. Wat een bizarre vertoning is dat zeg! Je hebt de ijskoude zee en een paar meter verder zitten mensen in kuilen. Dus wij begonnen ook maar driftig te scheppen. Tot dat een vriendelijke Zweed zei: daar is het koud (serieus 1,5 meter naast zijn kuiltje), kom maar hier! Dus samen met zijn kids hebben we hun kuil groter gegraven. HEET HEET HEET!!! Hoe is dat mogelijk zeg. We hebben tot aan ons eerst gestarte kuiltje doorgegraven om er wat koud water bij te laten wat het was gewoon niet te doen zo heet. Heerlijk erin gelegen. Zo grappig. Biertje erbij. Op een gegeven moment begon het lichtjes te regenen maar dat was eigenlijk wel lekker, de koude regen op je bol en het warme water onder je.

In het donker liepen we terug naar de camping. Je moest daarvoor door een klein bospad en toen werden we beloond met glowworms! Gewoon in het bospad. Zo gaaf! De sterrenhemel boven je en de glowworms naast je. Vet hoor! Een lekkere warme douche gepakt en toen het bedje in. Morgen om 7 uur gaat de wekker weer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade