MIDDLE EARTH

7 maart 2018 - Matamata, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen vroeg ons gemeld bij Hells Gate. Blijkt niet alleen een Spa te zijn, maar een totaal geothermisch gebeuren weer. Nja, dat hadden we wel gezien (en geroken). We mochten voorafgaand van de massage nog lekker weken in een badje. Maar, dat badje was nog niet klaar. Dus we mochten het geothermisch gedeelte in en lekker weken in een zwavel bad. Nja, lekker... Het is ontzettend lekker voor je huid en heeeeerlijk warm voor je spieren. Maar die lucht!!! Jemig.

Daarna de massage. Zelfs voor de massage moesten we een formulier invullen met medische klachten en een nood contactpersoon. Hmmm... Twee dames namen ons vervolgens flink onder handen. Oh, wat was dat lekker zeg! Voorafgaand aan de massage bidden zij nog even. Blijkbaar omdat ze dan dus energie vragen voor geestelijk herstel. De massage is voor lichamelijk, dit voor je geestelijke rust. Best. Na de massage kregen we groene thee en een muffin en konden we nog even relaxen. Zo werd een massage van een half uur toch al met al een twee uur durend tafereel. Maar heerlijk relaxe, dus helemaal prima.

Daarna op naar... Middle Earth! Blijkbaar weet 40% van de mensen die daar komt niet eens wat hobbits zijn en hebben ze nog nooit een boek gelezen of een film gezien van Lord of the Rings of The Hobbit. De guides krijgen zelfs vragen als Wonen de Hobbits hier nog steeds? Okeeeejjj... Onder welke steen hebben deze mensen geleefd? Ja, het is een grote toeristische motor daar. Maar serieus, als je enigszins van deze films of boeken houdt dan MOET je er heen. En aangezien wij in januari nog diehard alle extended versions van LOTR achter elkaar hebben gekeken op een dag (jep, dat was zwaar) moeten wij natuurlijk wel even gaan kijken daar.

In de bus er naar toe werd er al het een en ander verteld over het landschap, en kregen we behind the scenes te zien. Erg leuk! Daarna in kleine groepjes van ongeveer 30-35 personen door The Shire. Zo leuk! Al die huisjes. Leuk feitje: bij het maken van LOTR hebben ze de gehele Shire gebouwd en daarna weer afgebroken. Toen ze de Hobbit trilogie gingen filmen bedachten ze dat ze de Shire permanent wilde bouwen. Dus het geheel weer opnieuw gebouwd, dit keer van blijvend materiaal. In slechts 12 dagen (WTF?!) hebben ze alles opgenomen. Hoe dan!
Ander leuk feitje: de boom die bovenop het huis van Bilbo staat is niet echt. Voor de LOTR hebben ze een boom uit Azie laten komen, in stukken gehakt, en weer aan elkaar gemaakt. Maar goed, die ging natuurlijk dood. Nu staat er een hele grote metalen boom (lijkt net echt) en alle blaadjes zijn er stuk voor stuk aan genaaid en handgeschilderd. De regisseur vond de kleur niet mooi, dus moesten alle blaadjes opnieuw geschilderd worden. Nu doen ze dat een keer per 2 jaar, om de boom er echt uit te laten zien. Bizar!
Voor de rekenaar onder ons: er komen gemiddeld 400.000 mensen per jaar naar The Shire en het goedkoopste ticket is $79,-..... Dussss.... Wij vonden het in elk geval super leuk! En het bizarre was dat het keihard regende toen we  in de bus stapte, het droog, zonnig en heet was toen we daar rondliepen en het weer ging storten toen we de bus terug pakte. Zo blij als twee kleine kindjes met een ijsje waren we.

Inmiddels was het weer richting eind van de dag. Dus op zoek naar een camping. Op de Campermate app (geniaal) zagen we een leuke camping in Te Aroha met een hottub. Daar aangekomen was het allemaal niet zo mooi als het zich deed voorkomen. Een beetje een oud zooitje. De hottub kon ook niet aan want het regende.. En hoe! Met bakken stort het hier uit de lucht. Niet normaal! Dus we gingen in de keukenruimte zitten. Nou de ene na de andere simpele ziel kwam binnen (sorry mensen!). Waar zijn we beland? Ach, het is maar voor een nachtje dus wat boeit het ook. We hebben gegeten en zijn toen in onze eigen camper gaan zitten.

Een groot, heel groot nadeel van het zwavelbad is dat je handdoeken en zwemkleding en überhaupt je kleding echt enorm meurt. Dus een was gedaan. Maar helaas, meurt nog steeds. Dus morgen op de volgende camping maar nog een keer een was draaien een hopen dat het eruit gaat. Anders zijn we toch weer een paar kledingstukken kwijt... ;-) Ach, dan hebben we weer een reden om te shoppen.