TE ANAU IN DE WOLKEN

21 februari 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen lekker in de keuken van het Last Light Lodge and Cafe ons ontbijtje gemaakt. Daarna gedoucht, onze was opnieuw in de droger gedaan omdat het nog steeds vochtig was en toen op pad.

We zijn gaan rijden richting Te Anau. Daar aangekomen hebben we door een soort Vogel Reservaat gewandeld. Wel heel klein opgezet overigens. Er zitten wat vogels in kooien in een park. Maar goed, het was minder weer dus dan heb je tijd voor dit soort dingen. Heb zelfs de eendjes gevoerd, zaten twee speciale eenden bij; een met een witte kop en een met een zwarte. Die waren speciaal, vooral omdat ze in onze benen hapte haha.

Daarna Te Anau in. We hoopte vandaag nog een tour te kunnen doen maar helaas. Daardoor hadden we wel wat meer tijd om onze dingetjes te regelen. Pinnen, boodschappen, gasfles laten vullen (eindelijk gelukt!), tanken. Kost hier toch allemaal wel wat tijd. En bij een informatiepunt twee tours geboekt.

Daarna zijn we de route richting Milford Sounds opgereden. Onze eerste stop was bij Lake Mistletoe. Een 40 min wandeling naar een mooi meer midden in de bossen, waar we op de terugweg naar de camper heel eigenwijs midden door het bos zijn gelopen ipv op de route. Grappig bos wel want het was net alsof je op een trampoline liep, want de grond deinsde mee.

Tweede stop was bij de Eglinton River en Valley. Zo ver mogelijk naar de rivier gelopen maar het was redelijk onmogelijk om op dat punt echt dichtbij te komen als je geen regenlaarzen aan had. De vallei heeft wel een apart verhaal. De breedte van de rivier in de vallei verandert continue door de Eglinton rivier. De vallei is ontstaan door een hele grote gletsjer die de boel heeft gespleten. Super mooi uitgestrekt uitzicht!
Daarna naar de Mirror Lakes. We waren een beetje bang dat vanwege de bewolking (overigens valt het weer ons mee, 90% kans op regen maar elke keer als we uit de camper een wandeling maakte was het droog) het effect van de meren niet zichtbaar was. Maar jawel! De bergen spiegelen schitterend in het transparante water. NZ wordt trouwens echt overal bedreigd, tenminste, de natuur dan. Bijvoorbeeld hier leefden veel speciale vleermuizen en uilen, maar deze worden nu bedreigd door ratten. Deze ratten horen niet op het eiland, maar komen mee vanaf boten. In een eerder verhaal hebben jullie al kunnen lezen over de smeltende gletsjers door de global warming. Ik heb echt een idee dat dit de locals hier ontzettend bezig houdt. Overal op de bordjes wordt verwezen naar websites waar je evt wat kunt doen voor het behoud van de natuur. Maar goed, dat was even een brainwave apart. Bij de Mirror Lakes in elk geval schitterende fotos gemaakt.

Daarna moesten we ongeveer stoppen en een camping zoeken want het liep al tegen 7 uur,  en na dit punt kunnen we pas weer een camping vinden in Milford Sounds, maar dan moeten we alle toeristische plekken overslaan, en dat willen we niet! Dus we zijn gestopt bij MacKay Creek Campside. Het is eigenlijk een zijweggetje met een toilet, maar goed. Het is hier schitterend! We zitten midden tussen de bergen en zoals de naam al doet vermoeden: aan een kabbelend watertje. De helft van de bergen zit nu onder de wolken maar, we zijn heeeeel benieuwd waar wij morgen wakker worden!

1. Simona:
    22 februari 2018
    Klinkt zo mooi, ben genieuwd naar alle foto’s.