DE REIS HEEN

13 februari 2018 - Hongkong, Hongkong

We zijn om 09.00 opgehaald door Gert. Er stond flink wat file op de weg maar des te beter bouwde de spanning op... Het is zo ver! We gaan op onze huwelijksreis! We hebben er even op moeten wachten, helaas is de zomerperiode in Nieuw-Zeeland in de periode dat onze winter is. Nja, helaas.... Op zich is het een prima vooruitzicht om met -5 graden te vertrekken naar een land waar het +20 is.

Eenmaal op Schiphol ging eigenlijk alles redelijk soepel. Heerlijk al dat zelfservice gebeuren! Laat al die oude mensen (sorry) maar lekker in zon rij staan, wij lopen wel langs die apparaten. Maar eerst nog even langs de GWK het cadeautje van mama Els ophalen: NZ dollars! Nadat we de backpacks afgegeven hadden op naar de douane. Daar waren we zo doorheen dus we kunnen: ontbijt bij de Mac (voor het ultieme vakantiegevoel). Daarna op ons gemak richting de gate gelopen maar niet voordat we nog even wat Hollandse lekkernij gekocht hebben voor Peter en Jessica, waarbij we uitgenodigd zijn om onze laatste nacht in NZ door te brengen.

Vlucht 1:

12.45 vertrekken uit Amsterdam en om 7.00 locale tijd landen in HongKong. 11 uur lang stilzitten. Verliep eigenlijk prima! Beetje slapen en vooral veel films kijken en spelletjes doen. Complimenten voor Cathay Pacific, onze airline. Wat een goede service! Je kan bijna niet zeggen dat het vliegtuigvoedsel was (en nee, ik ben niet sarcastisch!). Wat een super leuke verrassing was, was het cadeautje wat we mee hadden gekregen. Dit cadeautje was via Maaike aan Femke aan mn moeder gegeven en kwam zondag voor ons vertrek bij ons terecht. Openmaken in het vliegtuig stond erop. Grrrrr, nieuwsgierig.. wachten wachten wachten. Naast een super lieve brief met o.a. de speech voor ons huwelijk erin zaten er drie cadeautjes in. 1. Reisgids waarin we notes kunnen opnemen. 2. Een financiele bijdrage aan een romantisch diner (NZ dollars!) en 3. Een kaartspel. Maar niet zo maar een. Op elk kaartje staan vragen die je je partner kunt stellen. De eerste begon lekker: zou jij mijn naam tatoeëren? Uhh nee ;-)

HONGKONG

Het verlaten van t airport ging soepel en met een tip van een van mijn klanten liepen we zo naar de trein. Binnen 25 min stonden we aan de skyline. We waren goed voorbereid: grote, drukke en chaotische stad, here we come! Blijkbaar is dat niet om 07.00 s ochtends ;) Waar moeten we heen? We zien alleen maar water en super grote gebouwen. Geen idee hoe deze stad in elkaar zit. Dus na wat doelloos langs t water lopen en wat gebouwen bekijken (super mooi uitzicht overigens!) zijn we de stad gaan trotseren. Hup: de gebouwen tussendoor we zien wel waar we komen! Ineens was daar de oplossing voor ons probleem: Starbucks! Met een goede kop koffie erbij werd alles helder: we lopen eerst door HongKong Park en dan gaan we naar The Peak: het hoogste uitkijkpunt over de stad. S C H I T T E R E N D! Dat is ruim een uur in de rij wachten voor het treintje (die serieus stijl omhoog ging) meer dan waard! Heerlijk geluncht bij Wildfire onder het genot van een super mooi uitzicht (zie ons eerste vlog). Bij t afrekenen kwamen we erachter dat je een pincode nodig hebt voor je creditcard... oeps! Met te weinig cash opzak zat er niets anders op: afwassen! (of gewoon wat bijpinnen) Ons volgende doel was naar Tian Tan, een giga grote Buddha waar je met een gondelbaan heen kunt. Waar ik (maris) gewend ben om prima uit de voeten te kunnen met een metrokaartje was dit hele andere koek. Want die metrolijnen snapte ik wel, maar waar the... zijn de metro ingangen? Blijkbaar moet je hier gewoon elk willekeurig gebouw inlopen alsof je een bedrijf inloopt, maar hoort dat. Overigens sowieso deze stad: een soort tropisch oerwoud met allerlei binnentuintjes waarin een paar giga grote gebouwen gestort zijn. En omdat er op de grond bijna geen plek meer is om te lopen bouwen we gewoon allemaal loopbruggen door de stad waar je alleen op kunt komen als je een van die grote bedrijfsgebouwen inloopt. Geweldig, zo bizarre stad. Aangekomen bij Ngong Ping. Daar aangekomen hup hup doorlopen. Blijkbaar kun je dit hele stuk ook wandelen trouwens, voor de liefhebbers. Er loopt een weg door de bergen wat me deed denken aan The Yellow Brick Road. Vol met trappen, bruggetjes en nog meer trappen. Maar goed, als je het leuk vindt! We zaten echter een beetje op de tijd. Het was inmiddels 16.00 uur en we moesten om 19.00 weer op t airport zijn. Dus wij pakken de gondel wel ;p 30 minuutjes omhoog onder het genot van een super mooi uitzicht de bergen in. Boven gekomen was het doorlopen. Een stukje de bergen in door allerlei toeristische straatjes waar dan ook wel weer gewoon koeien op straat lopen en monniken. Gezien de tijd en het feit dat mijn kuiten inmiddels op ontploffen stonden en mn voeten twee keer zo dik waren van het vocht, heb ik 1 sec getwijfeld of ik ook de trap naar boven naar de Buddha zou pakken. Maar hey, je bent hier maar 1x! Dus hop hop naar boven! Schitterend uitzicht en wat een indrukwekkend beeld. Echt de moeite waard. Sommige mensen hadden gezegd dat The Peak en t Buddha beeld toeristische hotspots zijn waardoor je zelf gaat twijfelen: moet ik daar wel heen. Maar ja! Het moet als je in HongKong bent. Meer dan de moeite waard.

Vlucht 2: 20.45 vertrekken vanuit HongKong en 12.55 lokale tijd aankomen in Christchurch NZ. Deze vlucht was net zo chill als de eerste en weer net zo goed geregeld. Alleen zaten we nu niet naast elkaar maar schuin bij elkaar in het gangpad. En dat was voor deze kletskous wel een uitdaging. 11 uur lang vliegen en stil zijn... hmm.. Gelukkig af en toe een half uurtje mn ogen dicht kunnen doen en verder vooral veel films kijken weer. De laatste 3 uur van de vlucht waren we er wel echt klaar mee maar, de totale reis viel ons alles mee! Aangekomen in NZ. Door de douane. Super streng allemaal! Dus wij houden ons netjes aan de regels. Schoenzolen waren allemaal schoon, de Hollandse lekkernij apart gehouden en dat mocht mee. Dus dat verliep ook soepel. Dus naar buiten dan maar! BAM! Verblind. Heet. DAMN!! Vol in de zon en warmte (bijna 30 graden) Dat is lekker zeg. We voelden ons nog verrassend fit. Aangezien we dinsdagochtend 09.00 vertrokken (waar ik pas om 3 uur mn bed in was gegaan maandag) en het inmiddels donderdagmiddag was en we misschien bij elkaar geteld 6 uur hadden geslapen... Hier klopt iets niet!? In ons hotel aangekomen moesten we eventjes wachten tot er een kamer met bad vrij kwam. Dus kregen we een lekker biertje. Jum! Niet alleen kregen we een kamer met een bad maar ook met twee 2persoons bedden. Ik ben lekker in bad gegaan en Wiets is na een douche lekker in bed gekropen. Direct maar even een was gedraaid met onze vliegtuig/Hongkong outfits want damn... wat stonken we! Hahah. En toen stortte we toch in, haha. Geen zin om uit eten te gaan, zelfs geen zin om hier in het restaurant te zitten. Dus we zijn even naar de supermarkt gewandeld en bij een burrito zaakje wat eten gehaald. Heerlijk op bed gegeten en toen ging het lampje rond 20.00 uur uit. Voordeel van de boodschappen was dat we de volgende dag lekker relaxed wakker werden en op onze kamen konden ontbijten. Heerlijk! Geheel fit zijn we nog niet, maar... het valt ons echt niets tegen! En nu: op naar ons huisje voor de komende maand: onze Jucy Condo Camper!

1. Simona:
    17 februari 2018
    Lekker uitgebreid reisverslag. Kan de sfeer bijna voelen. Goed geschreven Mariska. Lekker verder genieten met z’n 2-en. En wat een leuke, originele kadootjes van Maaike.
  2. Jose:
    17 februari 2018
    Leuk om te lezen. Ik wens jullie een hele fijne vakantie. Geniet ervan